Fundacja AKRA – statut
Statut Fundacji “Akra”
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§ 1
- Fundacja “Akra”, zwana dalej “Fundacją”, działa na podstawie Ustawy z dn. 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz postanowień niniejszego statutu.
- Fundacja została ustanowiona z woli osób fizycznych, tj. przez Paulinę Katarzynę Graczyk i Danielę Marię Rivera, zwanych dalej „Fundatorami”.
- Fundacja jest apolityczna i niezwiązana z żadnym wyznaniem.
§ 2
- Siedzibą Fundacji jest Wrocław.
- Czas trwania fundacji jest nieoznaczony.
- Fundacja działa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej granicami.
§ 3
- Fundacja posiada osobowość prawną.
- Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy ds. edukacji.
§ 4
Fundacja może ustanawiać certyfikaty, odznaki i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla fundacji, przyczyniającym się do realizacji celów fundacji.
Rozdział II. Cele i zasady działania Fundacji
§ 5
Celem Fundacji jest organizowanie i niesienie pomocy oświatowej, humanitarnej, rozwojowej i medycznej w Republice Ghany.
§ 6
- Celami Fundacji są:
a. edukacja i rozwój dzieci oraz młodzieży z Republiki Ghany,
b. współpraca oraz wsparcie finansowe, rzeczowe placówek i instytucji, prowadzących działalność edukacyjną,
c. niesienie pomocy humanitarnej,
d. organizowanie i niesienie pomocy medycznej, psychologicznej, prawnej i socjalnej mieszkańcom Republiki Ghany,
e. ochrona zdrowia i promocja zdrowego trybu życiu,
f. pomaganie dzieciom i młodzieży w rozwijaniu swoich umiejętności,
g. prowadzenie działań, wspomagających rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości,
h. upowszechnienie wiedzy o Republice Ghany – kulturze oraz aktualnych problemach, ich przyczynach i możliwych rozwiązaniach,
i. promocję i organizację wolontariatu. - Fundacja realizuje swoje cele w szczególności poprzez:
a. pozyskiwanie, zarządzanie i rozdzielanie środków finansowych, darów materialnych i niematerialnych,
b. organizowanie patronatu nad dziećmi z Republiki Ghany, polegającego na regularnym wsparciu finansowym oraz wymianie listów i zdjęć,
c. przyznawanie stypendiów dla dzieci i młodzieży z ubogich rodzin,
d. wspieranie finansowe zakupów pomocy dydaktycznych, artykułów szkolnych, sprzętu medycznego, odzieży, leków itp.,
e. organizowanie imprez informacyjnych, edukacyjnych i kulturalnych, związanych z tematyką Ghany, jej aktualnych problemów i możliwych rozwiązań,
f. realizowanie programów profilaktycznych i edukacyjnych oraz rozwijanie umiejętności zawodowych,
g. współpracę z władzami samorządowymi, rządowymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie wymienionym w celach działania Fundacji,
h. współpracę z instytucjami oświatowymi oraz organizacjami pozarządowymi w Polsce, w Niemczech i w Ghanie, wymianę listów pomiędzy uczniami,
i. współpracę ze środkami masowego przekazu w sprawach dotyczących popularyzacji i promocji działań Fundacji,
j. organizację kampanii społecznych, zbiórek publicznych, aukcji czy też koncertów charytatywnych, mających na celu uzyskanie dochodów na realizację celów statutowych,
k. promowanie idei wolontariatu, pozyskiwanie wolontariuszy oraz organizację ich wyjazdów do Republiki Ghany w tym wymianę studencką,
l. udzielanie pomocy socjalnej, materialnej, prawnej, finansowej i rzeczowej osobom potrzebującym. - Fundacja dopuszcza także inne działania o charakterze humanitarnym tu nie wymienione.
- Fundacja w miarę realnych możliwości finansowo – organizacyjnych może realizować swoje cele statutowe również w innych niż Republika Ghany krajach rozwijających się.
Rozdział III. Majątek i dochody Fundacji
§ 7
Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 600 zł (sześćset złotych) oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
§ 8
- Przychody Fundacji pochodzą z:
a. darowizn, spadków, zapisów krajowych lub zagranicznych,
b. dotacji i subwencji od osób prawnych,
c. zbiórek i imprez publicznych,
d. odsetek bankowych,
e. majątku Fundacji. - Całość przychodów uzyskiwanych przez Fundację jest przeznaczana wyłącznie na działalność statutową.
Rozdział IV. Władze Fundacji
§ 9
Władzami Fundacji są:
a. Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem,
b. Rada Fundacji, zwana dalej Radą.
Zarząd Fundacji
§ 10
- Zarząd jest wieloosobowy i liczy od 2 do 5 osób.
- Uprawnionym do reprezentowania Fundacji jak i składania oświadczeń woli w jej imieniu jest każdy członek Zarządu Fundacji samodzielnie.
- O składzie Zarządu Fundacji jak i o ilości jego członków na okres danej kadencji decydują Fundatorzy.
- Członkiem Zarządu Fundacji nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Zarząd Fundacji powoływany jest przez Fundatorów na czteroletnie kadencje.
- Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
- Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
a. złożenia pisemnej rezygnacji,
b. utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
c. zakończenia kadencji Zarządu,
c. śmierci członka Zarządu.
§ 11
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do kompetencji Zarządu należy:
a. kierowanie bieżącą działalnością Fundacji,
b. realizacja celów statutowych,
c. sporządzanie planów pracy i budżetu,
d. sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji,
e. reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
f. sporządzanie sprawozdań z działalności Fundacji, w szczególności rocznego sprawozdania finansowego,
g. zatrudnianie i zwalnianie pracowników oraz ustalanie wysokości ich wynagrodzenia,
h. dokonywanie zmian statutu. - Zarząd co roku zobowiązany jest przedkładać Radzie roczne sprawozdanie z działalności Fundacji.
§ 12
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Posiedzenia Zarządu zwołują Fundatorzy, przesyłając informację o terminie pocztą elektroniczną, a w przypadku braku takiej możliwości listem poleconym, na co najmniej 3 dni przed planowanym spotkaniem.
- O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu.
- Zarząd podejmuje decyzje za pomocą uchwał zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy swoich członków, jeśli dalsze postanowienia nie stanowią inaczej.
§13
- Fundator może być członkiem Zarządu.
- W przypadku kiedy, którykolwiek z Fundatorów nie będzie mógł sprawować swojej funkcji w wyniku zdarzeń losowych powierza się wszystkie prawa i obowiązki spoczywające na Fundatorze pozostałym Fundatorom.
- Do kompetencji Fundatorów należy:
a. Ustalanie i zmiana Statutu,
b. Powoływanie i odwoływanie członków Zarządu oraz ustalanie organizacji pracy Zarządu,
c. Występowanie z wnioskami dotyczącymi działalności Fundacji,
d. Decyzja o połączeniu Fundacji z inną Fundacją,
e. Decyzja o likwidacji Fundacji,
f. Opiniowanie programów działania Fundacji,
g. opiniowanie planów finansowych i bilansów oraz sprawozdań z działalności Fundacji,
h. powoływanie organu kontroli i nadzoru, wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji,
i. nadzór i kontrola nad działalnością Fundacji w szczególności kontrola stanu majątkowego Fundacji,
j. zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności oraz udzielanie Zarządowi absolutorium.
Rada Fundacji
§ 14
- Rada jest organem kontrolnym i opiniującym Fundacji.
- Rada liczy od 2 do 6 członków i jest wybierana na pięcioletnią kadencję. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady, który kieruje jej pracami.
- Członków pierwszego składu Rady powołują Fundatorzy. Następnych członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach odwołanie członka Rady i przez to pozbawienie go członkostwa w Radzie może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków Rady.
- Członkostwo w Radzie wygasa na skutek:
a. dobrowolnego ustąpienia, zgłoszonego pisemnie do Przewodniczącego Rady,
b. utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
c. odwołania, o którym mowa w punkcie 4. niniejszego paragrafu,
d. śmierci członka. - Nie można łączyć członkostwa w Radzie z członkostwem w Zarządzie.
§ 15
Do zadań Rady Fundacji należy:
a. nadzór i kontrola nad działalnością Fundacji, w szczególności kontrola stanu majątkowego Fundacji,
b. zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności oraz udzielanie Zarządowi absolutorium,
c. opiniowanie i kontrola stanu realizacji projektów i przedsięwzięć podejmowanych przez Zarząd Fundacji,
d. w razie uzyskania statusu organizacji pożytku publicznego – na wniosek państwowego organu nadzoru – wydawanie zaświadczeń, że prowadzona przez Fundację działalność jest zgodna z prawem oraz zasadami gospodarki finansowej obowiązującymi organizacje pożytku publicznego.
§ 16
- Rada zbiera się co najmniej raz w roku.
- Radę zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu, zgłoszony na piśmie.
- Rada podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy swoich członków, jeśli dalsze postanowienia nie stanowią inaczej. W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
- Posiedzenie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym dla rozpatrzenia sprawy o szczególnym charakterze, z inicjatywy Zarządu bądź na pisemny wniosek Przewodniczącego Rady lub przynajmniej dwóch jej członków.
- Nadzwyczajne posiedzenie Rady winno być zwołane nie później niż w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wniosku.
- Każdy z członków zwyczajnych Rady dysponuje jednym głosem.
- Posiedzenia Rady prowadzi Przewodniczący lub członek Rady przez niego wskazany.
- Członkiem Rady nie może być osoba, która pozostaje w związku małżeńskim, wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia z członkami Zarządu Fundacji.
- Członkiem Rady nie może być osoba, która została skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
Sposób reprezentacji oraz zaciągania zobowiązań majątkowych
§ 17
- Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji, w tym w sprawach majątkowych, uprawniony jest jeden członek Zarządu.
- Członkowie Zarządu są upoważnieni do podejmowania samodzielnych decyzji w sprawach majątkowych do kwoty 10.000,00 zł (dziesięć tysięcy złotych).
Rozdział V. Postanowienia końcowe
§ 18
- Zmian w Statucie jak i zmian celu działalności Fundacji dokonują Fundatorzy.
- Uprawnionym do dokonywania zmian Statutu (w tym również celu działalności Fundacji) jest również Zarząd Fundacji w formie uchwały powziętej większością 2/3 głosów.
§ 19
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
§ 20
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- O likwidacji Fundacji Zarząd zawiadamia ministra właściwego do spraw edukacji.
- Decyzję o likwidacji podejmuje Zarząd bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Rady na rzecz działających w RP organizacji o zbliżonych celach.
§ 21
- Statut wchodzi w życie z dniem podpisania.
- Statut został przyjęty i podpisany w dniu 27.09.2019